torsdag 2 februari 2012

Session 2.

Andra byggdagen gick främst ut på att göra klart ramen och fixera alla muttrar som behövde sitta still. Fästen för y- och z-axlarna samt motorer kom på plats. X-axelpaketet fick jag upp och jag började pilla med z-axeln. Resultatet blev således:


Det börjar arta sig...

Självklart så poppar det första egentliga problemet upp, något som jag faktiskt visste innan och bara väntade på...
Z-axelns kugghjul (båda två) är mer eller mindre dysfunktionella. Detta på grund av undermålig kvalitet vid tillverkningen/utskärningen (techzone delarna som jag redan nämnt...)


Det är ganska kritiskt att kuggremmen löper felfritt. I nuvarande skick är avståndet mellan kuggarna på hjulet liiite för stort och remmen hoppar en kugg per varv, det leder till att remmen sträcks och motorn orkar inte vrida runt hela alltet (knappt så jag orkar dra runt det för hand...) Försökte med lite av en fullösning och snidade till kuggarna i förhoppningen att de skulle ta bättre.

(Här syns också typ hur skeva kuggarna är, högra hjulet är original)

Problemet är att hela kugghjulet är för stort/grovt skuret, kuggarna är lite för brett isär och pallar inte att kontinuerligt greppa remmen. Inga problem som inte går att lösa: imorrn drar jag till en maskin-/järnhandel i krokarna och kollar om de har eller kan ta in kugghjul i rätt storlek. Annars blir det att beställa online: hittade passande delar på rs-online.com, enda nackdelen är att de kostar över 150 spänn, styck...

Jaja, jag har att göra under tiden i alla fall; y-axeln ska monteras och finjusteras. Nu har jag förstärkt kugghjulsfästena/"vagnen" och den ska förhoppningsvis hålla precisionen uppe. Utöver det blir det till att finjustera resten och testa elektroniken.

Uppdatering inom kort..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar