lördag 4 februari 2012

Session 3.

Igår och idag fokuserade jag på att få y-axeln på plats i väntan på mina z-kugghjul...

Här är ett litet upplägg av delarna innan konstruktion:



De två delar som håller kullagerna runt y-stängerna har fått några rejäla förstärkningar epoxilimmade på de svagaste punkterna. Plywooden de är skurna från är lite väl tunn men nu borde de tåla påfrestningarna. Det borde inte bli särskilt mycket våld utöver att de klämmer åt rätt hårt kring ledstängerna, jag har vidgat skruvhålen en gnutta för att åtgärda detta.

Allt har i alla fall kommit på plats och efter lite pillande med att få marginalerna rätt (inte mycket utrymme mellan hörnbitarna i stommen och y-paketet) och utskriftsplattan pålagd blev resultatet följande:


Utskriftsplattan är inte fastskruvad utan bara pålagd för att se om skruvhålen synkar, de passar som handen i handsken. Enda problemet här är att jag måste kapa av fästskruvarna för plattan (de har försänkt skalle och jag har inga kortare) annars slår de i stommen på fram och baksidan. Det borde vara precis tillräckligt med plats för en mutter under fästena så med lite tur ska det gå...

Här är en närbild på y-axel-"vagnen" för er som är intresserade:


Aluminiumskenorna är av egen tillverkning. Hela paketet glider felfritt fram och tillbaka och nu är det bara plattan kvar att montera. I övrigt ska jag fortsätta med att montera de optiska sensorerna för alla axlar, slänga på fästplattorna för elektroniken och koppla ihop alla kablar, sen är det bara att vänta på z-kuggarna!

Men först av allt ska jag ta och gå igenom elektroniken (allt funkade sist jag testade de men man kan aldrig vara för säker...) i samma veva blir det till att uppdatera maskinvaran/firmware för moderkortet och extruderkortet.

Klart slut för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar