tisdag 7 februari 2012

Session 4.

Sådärja. Efter vad som kändes som en evighet har jag till slut uppdaterat maskinvaran (firmware) och testat elektroniken. Det innefattar mer än det låter som då det finns en hel hoper kronologiska utgåvor av RepRap Host-programvaran (med tillhörande FiveD-firmware) och det verkar vara ett vågspel att hitta en som faktiskt funkar för ens konfiguration...

Jag kör Windows 7 x64 på mina datorer och 64-bitars Windows är enligt RepRap.org ej lämplig för att göra firmware-uppgraderingar. Som tur var hade jag en gammal burk jag fått av en arbetskamrat, ämnad att bli mediacenter och kopplas till TV-n. Den plus en kopia av XP 32-bit löste problemet. Det tar dock förbannat med tid att uppdatera XP från vanilla (installerade säkert över 200 uppdateringar, uhhh, måste verkligen ta mig i kragen och börja köra linux på allvar).

När det var klart blev det till att hämta senaste Host-programvaran, självklart funkade den inte... Firmware-koden vill inte ens kompilera, troligtvis pga några buggar/oegentligheter i koden. Mina C++-skills är kanske inte de bästa så jag började inte nysta där i nån större skala.

Efter att ha prövat en handfull utgåvor kom jag fram till att 2010-08-06-releasen faktiskt funkade att kompilera och köra. Då var det dags att testa elektroniken.


Allt verkar funka som det ska. Det ända jag har kvar att göra här är att testa extruder-kortet, bäst blir nog att göra detta när jag har extrudern klar (inte mycket arbete där så det fixar jag imorrn)

Detaljer på elektroniken, blinkande lampor och allt! Ohh, shiny...


Förhoppningsvis får jag också hem mina z-kugghjul imorrn och då borde det inte vara mycket kvar att ordna. Kalibreringen kan tänkas ta ett tag dock så jag har nog att göra.

Ska se till att fixa tangentbord, mus och skärm till Host-datorn, har lånat de från min vanliga stationära (som jag skriver på nu) och det är lite opraktiskt att hiva runt dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar