fredag 17 februari 2012

Session 7.

Nu är det mesta uppsnyggat och finslipat: kablarna är fästa i ramen med buntband och löper fint där de går till rörliga delar. Alla axlar går felfritt till nollställena, även z (riktigt pilligt att få plattan helt plan, justera, flytta, justera etc, ser dock bra ut till slut). Avstånden verkar även någorlunda korrekta, 10 mm i programmet verkar vara ungefär motsvarande sträcka i verkligheten. Maximala avstånd är runt: X=190 mm, Y=200 mm, Z=80+ mm.

Nu när jag har kopplat in extrudern och värmeplattan ser jag även att termistorn ger korrekt temperatur (verkar som om jag har 21 grader inomhus...) Har dock ej dragit igång värmeplattan (behöver en skarvsladd bah, den går på egen strömtillförsel) men jag tror inte det borde vara några problem där.

Det enda som kvarstår och som kan ställa till med besvär är värmeelementet i extrudern. Att termistorn ger ifrån sig korrekt temperatur tyder ju i alla fall på att monteringen av den blev som den skulle, men kvarstår fortfarande några frågetecken: har NiChrom-tråden rätt längd/motstånd (multimetern jag använde var lite lynnig och varierade värde, någon halv ohm hit eller dit borde iofs inte vara nåt problem), greppar motoraxeln plasttråden rätt (verkade OK när jag testade att vrida axeln för hand) och är det nåt jag förbisett..?

Här är i alla fall en bild på hela maskinen (framifrån):


Och baksidan, med kablar i ordning:


Och pricken över i:t - en video på axlarnas rörelse från max till min (z-axeln känner bara efter nollstället i slutet, den är redan i bottenläge):



Det som återstår att göra nu är som sagt att värma upp och testa extrudern i arbete, samt att koppla på och testa värmeplattan. Ser till att få det gjort i helgen...

Jag ska även ta och pröva mig fram och försöka få lite andra/nyare firmware-versioner att fungera samt att experimentera lite med ReplicatorG och de andra host-programmen. Börjar få lite bättre koll på mjukvaran. Borde ta och lära mig C++ och Java ordentligt bara, borde väl gå över helgen... :D

Nu är i alla fall konstruktionen i princip klar, bara att ordna det sista och ta och skriva ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar