torsdag 23 februari 2012

Uppdatering Extruder.

Som jag misstänkte är motorn outväxlad inte stark nog att driva ner tråden... För hand går det att med milt våld pressa tråden lite försiktigt och då få en fin sträng genom munstycket. Kom ihåg att det är ca 3 mm filament som ska ut genom ett 0,5 mm hål.
Nog för att ABS är mer lättflytande än PLA i smält tillstånd; det är dock inte nog för motorn på 43 Ncm vrid (har jag för mig).

Det blir alltså till att beställa en Wade's-extruder, lättare sagt än gjort då alla försäljare har sina egna idéer om vad en extruder innefattar. Det skulle vara utmärkt om jag kunde hitta en deal med utskrivna delar och en uppsättning skruv etc. Alltså utan motor och värmedel/hot-end.
Det jag har hittat är antingen enbart utskrivna delar, enbart skruv/metallvaror, eller hela kitet med motor och allt. Det lutar åt det senare då jag med en fungerande, komplett extruder lätt kan skriva ut delarna till en till så jag kan utnyttja de delar jag redan har. Borde gå att ordna för några hundralappar...

Ska leta runt lite mer och ta och beställa det som verkar mest passande, borde väl ta dryga veckan att få hem skiten, lite mindre än så om jag har tur.


Under tiden slänger jag väl upp ett klipp på lite mer high-tech 3d-skrivande:


Här utskrivet på en Z-Corp Z-Printer 150 som jobbar med bindemedel som skrivs ut på en pulverbädd, lägg till ett nytt lager och repetera... Kanske ett senare projekt att reproducera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar