torsdag 11 oktober 2012

Back in the game!

Så var man tillbaka igen efter ett ordentligt sommaruppehåll med reprappandet, har finlirat lite då och då under sommaren men inga ordentliga sessioner. Nu kan jag i alla fall meddela att allt funkar som det ska och jag skriver ut för fulla muggar! (Hmm, kanske ska ta och skriva ut en mugg ändå... :D)

Den stora förändringen nu är att jag tog mig i kragen och införskaffade en uppsättning RAMPS-elektronik (kablarna ska kapas i rätt längd och snyggas till, nuvarande setup är högst experimentell!)


 I stället för min gamla gen3 (utan kablar, duh):


 Installationen var mer eller mindre plug & play (mycket 'plug' dock; anslutningarna är annorlunda och det tog ett tag att få allt kopplat). Programvaruinstallationen var också mycket smidigare än innan (kör på Sprinter-firmware, mycket trevligare setup än den pensionerade FiveD jag körde innan)
Min gamla elektronik får ligga och vila ett tag och åker troligtvis på denna maskin igen, efter jag byggt nästa iteration skrivare (funderar att köra på LulzBot's TK-0, en sexig best!)

Nu sitter jag och håller på och kalibrerar allt, skriver ut testobjekt och är allmänt nöjd...
Första utskriften blev denna kub på 20x20x10mm (första, andra och slutgiltiga försöket):


Nedanför syns skillnaden om man använder uppvärmd yta; ABS-plasten i synnerhet har en förmåga att bli skev då olika lager svalnar i olika takt. Värmeplattan motverkar detta då allt tillåts stelna i lagom temperatur och hastighet. (vänster med värme, höger utan, båda ligger med bottensidan uppåt)


 Det första praktiska jag skriver ut blir nog en hållare för plastrullen; den är lite opraktisk att bara ha liggandes...

För den som är intresserad kör jag på 0,3mm lager, 0,5mm munstycke, printrun/pronterface och som sagt, Sprinter-maskinvara.

Jag tänkte försöka va lite mer aktiv med bloggandet och ska försöka lägga upp info/bilder efterhand jag får fart på produktionen..

Cheers!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar