fredag 14 december 2012

Snicksnack.

Har hållit på att kolla runt och ska ta och beställa grejer till nästa skrivare i helgen, frågan är bara om jag ska ta och köpa in mig på mer materiell så jag har så det räcker till efterföljande bygge också.. Hade som sagt tänkt mig att dra ihop en TK-0,design av Lulzbot. De har även ett bra sortiment och ok priser på sin shop, trots att det skickas från staterna och tull/moms får räknas till blir det ändå billigt i slutändan. Billigt och billigt, är väl iofs relativt... Det blir i sånt fall till att hiva iväg runt 5 lax till dem och gadgets3d.com, 3dprintershop.se (lite smågrejer jag tänkt beställa på prov) samt profiler till nästa bygge från alucon.se.

Annars håller jag på att printa lite allt möjligt för att testa olika ifyllnad, mönster, hastighet etc. (Yoda för tillfället) nen nu verkar jag fått till kalibrering och finjustering så gott det går med den hårdvara jag kör.

Hivar upp bilder ikväll om inte annat. Under tiden blir det lite nyheter från 3d-print-världen. Satan i gatan vad utvecklingen går framåt...
 

Fraunhofer ILT och Concept Laser utvecklar 3d-printer för biltilverkaren Daimler
    -Lasersintring av metallpulver på STOR skala, frågan är om de kan kräma ut i storleken av en bil (dåligt med måttangivelser i artikeln, bara att den printar från 20 μm och uppåt).

Passar på att tipsa om Contour Crafting; printa ut byggnader i betong eller liknande material, processen möjliggör inbyggd armering och kabel/rördragning. Att du smäller upp en kåk på en dag är väl inte helt fel det heller. Håll ögonen öppna för det här, kommer bli stort och disruptivt...

Lite paranoia från media angåande 3d-printade skjutvapen.
    -Blir ju inte mycket lättare att tillverka pipan eller övriga detaljer som kräver hållfasthet...

Vetandets Värld i Sveriges Radio kör ett program om 3d-printing, lyssna här.

Aftonbladet kör en krönika om frånvaron av intresse från politikernas sida för 3d-revolutionen...

Annars ploppar det upp nya 3d-skrivartillverkare varje dag känns det som; det börjar verkligen ta fart. De flesta är av RepRap-ursprung med lite egen touch. Tyvärr många som inte vill hålla sig till open source men marknaden blir ju självsanerande på sätt och vis: man kan alltid skriva ut delarna till nån reprap-modell från vilken kommersiell skrivare som helst men inte vice versa. Framtiden är öppen så att säga...

I övrigt blir det väl oundvikligen en del tjafs om DRM och copyright, jag förutspår att det kommer gå samma väg som musik- & filmindustrins härjande: folk kommer skita i det och kopiera och dela hejvilt. Gött i så fall.

RepRappandet går vidare i alla fall, det folk satsar på att utveckla är ju möjligheterna att skriva ut fler material samtidigt vilket leder till olika färger, inbyggd elektronik och allt möjligt nice beroende på material etc. I övrigt är jag intresserad av DIY-tillverkning av plasttråd; antingen återvinning av alla de slag (pet-flaskor, abs- delar och misslyckade prints etc. etc.) ett exempel på detta är Filabot. Eller PLA-tillverkning från scratch genom jäsning av stärkelse och vidare behandling.


Ska försöka komma igång med min andra blogg och lägga upp en samling essäer om utvecklingen inom den här tekniken och dess implikationer på tillverkning, politik, ekonomi och allt mellan himmel och jord. Ska försöka satsa på att få fart på det i helgen. Nu har jag pladdrat tillräckligt, iväg och styra sladd var det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar